مطالعه ی محققان آمریكایی نشان داد كه داروی آسم مراحل اولیه ی رتینوپاتی دیابتی را کند می کند

29 جولای 2019 - دانشمندان آمریکایی گزارش دادند که یک داروی آسم می تواند از تغییرات ایجاد شده در مراحل اولیه رتینوپاتی دیابتی جلوگیری کند.

این تحقیق نشان داد که داروی Montelukast که با نام تجاری Singulairعرضه می شود، تأثیر رتینوپاتی دیابتی را در موش های مبتلا به دیابت نوع 1 مهار می کند، حال دانشمندان قصد دارند با آزمایشات بالینی این یافته ها را بر روی انسان بررسی کنند.

در رتینوپاتی دیابتی، بالا بودن قند خون باعث آسیب به لایه ی حساس به نور در پشت چشم( شبکیه) می شود. با حفظ قند خون در محدوده ی طبیعی از طریق خوردن یک رژیم غذایی سالم تا حدودی می توان از این امر جلوگیری کرد.

داروهای موجود برای درمان رتینوپاتی بیشتر برای درمان مراحل بعدی این بیماری هستند، اما این یافته ها نشان می دهد علائم اولیه نیز قابل درمان می باشند.

در مطالعات پیشین مشخص گردید که داروهای آسم، که به کاهش التهاب کمک می کنند، با فوایدی برای کنترل قند خون و حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 همراه هستند.

در این مطالعه ی جدید، محققان بیمارستان های دانشگاه های کودکان رنگین کمان و بیمارستان کودکان و دانشکده ی پزشکی دانشگاه Case Western Reserveاثرات ضد التهابی داروی مونته لوکاست را بر التهابی که در اثر رتینوپاتی دیابتی در شبکیه ایجاد می شود، بررسی کردند.

در مدلهای موش دیابتی، دوزی از این دارو منجر به سرکوب التهاب مزمن و بهبود علائم ناشی از آسیبهای اولیه ی شبکیه گردید.

دکتر Rose Gubitosi-Klug، نویسنده ی اصلی این مقاله، گفت: ما دریافتیم كه مونته لوكاست بعنوان آنتاگونیست گیرنده ی لکوترین قادر است سیگنالینگ مولكولهای التهابی لكوترین(leukotrienes) را مختل كند. این اختلال باعث کاهش قابل توجه آسیب به رگ های خونی و اعصاب می شود که در مراحل اولیه ی رتینوپاتی دیابتی شاهد آنها هستیم. از آنجایی که این دارو قبلاً هم در انگلیس و هم در ایالات متحده برای استفاده در کودکان و نوجوانان تأیید شده است، "تجویز مجدد" این دارو می تواند به سرعت بخشیدن به زمان مورد نیاز جهت تأیید آزمایش این دارو در انسان کمک کند.

دکتر Gubitosi-Klug اضافه کرد: دوز روزانه ی استفاده شده در این مطالعه مشابه با دوز روزانه ی استفاده شده در درمان آسم است. مطمئناً در مدل دیابت ما مانند مطالعات آسم، این دوز سبب سرکوب مؤثر التهاب مزمن شده و توانسته است از آسیب به عروق و اعصاب در شبکیه جلوگیری کند، اما التهاب را بطور کامل مهار نمی کند بنابراین سبب به خطر افتادن ایمنی ذاتی در بدن نمی شود.

علاوه بر این، مونته لوکاست در هر دو روش پیشگیری و روش مداخله ی به تأخیر افتاده، مؤثر است، بنابراین از این دارو می توان برای پیشگیری از رتینوپاتی دیابتی در بیمارانی که به تازگی دیابت در آنها تشخیص داده شده است و همچنین افرادی که به مدت طولانی تری به دیابت مبتلا هستند، استفاده نمود. همچنین این دارو که بطور موثر می تواند از راه های هوایی در آسم محافظت کند، ممکن است از رگ های خونی کوچک و سلول های عصبی در برابر دیابت نیز محافظت نماید.

این تحقیق در ژورنال Diabetes بصورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/jul/asthma-drug-slows-down-early-stages-of-diabetic-retinopathy,-us-study-finds-99874174.html